لودینگ

تفاوت کولر آبی و کولر گازی

دسته‌بندی‌ها دسته‌بندی نشده
نویسنده admin
زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، اکثر مردم برای خنک‌سازی محیط زندگی خود از کولر استفاده می‌کنند. اما در این میان دوباره سؤال‌ها و مشکلات خرید به وجود می‌آید چراکه در سال‌های قبل در تماس‌هایی که با فروشگاه اینترنتی یک نام گرفته می‌شد همیشه سؤال‌هایی نظیر اینکه: آیا کولرگازی بگیرم یا کولر آبی؟ آیا برای این آب و هوایی که در شهر ما وجود دارد کولر گازی بگیریم یا کولر آبی؟ تفاوت بین کولرگازی و کولر آبی چیست؟ کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟ اسپلیت بگیریم یا کولر آبی؟ و غیره. دلیل نام‌گذاری کولر آبی این است …

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، اکثر مردم برای خنک‌سازی محیط زندگی خود از کولر استفاده می‌کنند. اما در این میان دوباره سؤال‌ها و مشکلات خرید به وجود می‌آید چراکه در سال‌های قبل در تماس‌هایی که با فروشگاه اینترنتی یک نام گرفته می‌شد همیشه سؤال‌هایی نظیر اینکه:
آیا کولرگازی بگیرم یا کولر آبی؟ آیا برای این آب و هوایی که در شهر ما وجود دارد کولر گازی بگیریم یا کولر آبی؟ تفاوت بین کولرگازی و کولر آبی چیست؟ کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟ اسپلیت بگیریم یا کولر آبی؟ و غیره.
دلیل نام‌گذاری کولر آبی این است که این دستگاه عمل خنک‌سازی را با کمک آب انجام می‌دهد اما در مقابل کولر گازی نیز به دلیل استفاده از گاز به‌منظور خنک‌سازی، به این اسم نام‌گذاری شده است.

کولر آبی

اگر سری به پشت‌بام خانه‌های قدیمی در مناطق گرم و خشک بزنید به‌احتمال بسیار زیاد با کولر آبی و کانال‌های آن روبه‌رو خواهید شد. تولید سرما در کولرهای آبی با تبخیر قطرات آب آمیخته‌شده با ذرات هوا صورت می‌گیرد. کولر آبی برای مناطق دارای آب‌وهوای خشک گزینه بسیار مناسبی است و برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند و شرجی به شمار می‌روند مانند شمال و جنوب کشور توصیه نمی‌شود. کولرهای آبی دارای مصرف برق کمتری نسبت به کولر گازی می‌باشد و در برخی موارد نیز قیمت اولیه کمتری دارند. بااین‌حال دارای معایبی هستند که باعث می‌شود تا ما کولر گازی را جایگزین آن‌ها کرده و یا اصول بهداشتی و ایمنی را به‌صورت دقیق در مورد آن‌ها به اجرا درآوریم.

اصلی‌ترین مشکل کولر آبی این است که به‌صورت مستقیم در معرض ذرات گردوغبار و آلودگی هوا قرار دارد و می‌تواند به‌راحتی ذرات گردوغبار و آلودگی و ویروس‌ها را وارد محیط خانه نماید. به‌عنوان‌مثال بسیاری از استفاده‌کنندگان از کولر آبی در فصل تابستان دچار گلودرد و سرفه و آبریزش بینی و انواع حساسیت‌ها می‌شوند که این مسائل به دلیل همین ورود ذرات گردوغبار و آلودگی به محیط خانه است.
پوشال کولر آبی پر از ذرات گردوغبار و قارچ است و به دلیل داشتن رطوبت دائمی و عدم تابش مستقیم نور آفتاب به آن، محیط بسیار مناسبی برای رشد قارچ‌ها و ورود ویروس‌ها است. این مشکل کولرهای آبی در شهرهای بزرگی مانند تهران و تبریز و مشهد به دلیل آلودگی گسترده آن‌ها شدیدتر است

کولر گازی

کولر گازی امروزه رایج‌ترین نوع کولر موجود در کشور به شمار می‌رود که در کل خیلی خرید کولر گازی در این سال‌ها رونق بیشتری پیداکرده است و همچنین برندهایی چون کولر گازی سامسونگ، ال‌جی،جنرال، هایسنس، اسنوا، گری و کولر گازی شارپ و یکی دو برند دیگر خیلی توانسته‌اند جای خوبی در خرید مردم پیدا کنند چراکه دارای قیمت مناسب به نسبت مشخصات و قدرتی که دارند می‌باشند. این کولر گازی ها برخلاف کولرهای آبی رطوبت داخل منزل را افزایش نمی‌دهند و بنابراین برای مناطق شرجی بسیار مناسب هستند. در سالیان گذشته استفاده از کولر گازی به مناطق جنوبی کشور محدود بود اما در سالیان اخیر تقریباً در تمام نقاط کشور از این کولرها استفاده می‌شود.کولر گازی هوای داخل منزل را به درون کولر می‌کشند و آن را خنک کرده و دوباره به داخل محیط می‌فرستند؛ بنابراین احتمال بروز بیماری‌ها و ورود ذرات آلوده به داخل منزل تقریباً به صفر می‌رسد.

مزایای کولر آبی

  • مقرون‌به‌صرفه: قیمت بسیار ارزان در کنار نصب آسان و هزینه نگهداری پایین، خرید کولرهای آبی را مقرون‌به‌صرفه می‌کند.
  • دوستدار محیط‌زیست: کولرهای آبی به علت ایجاد نکردن آلودگی و تولید گازهای سمی برای محیط‌زیست خطری ندارند.
  • مناسب برای آب‌وهوای خشک: با توجه به این‌که بیشتر شهرهای ایران در مناطق گرم و خشک واقع‌شده‌اند کولرهای آبی با ایجاد رطوبت، گزینه خوبی برای این مناطق محسوب می‌شوند.
  • مصرف انرژی پایین‌تر برق: از تفاوت کولر آبی و کولر گازی می‌توان به این نکته اشاره کرد که مصرف برق در این کولرها تا یک‌هفتم نیز گزارش‌شده است. البته این نسبت را نمی‌توان به همه کولرهای گازی و آبی تعمیم داد، زیرا عوامل مهم دیگری در بالا و پایین شدن این نسبت وجود دارد. عواملی که در قسمت مصرف به آن اشاره شد.
  • در دسترس بودن قطعات یدکی: ازآنجایی‌که کولرهای آبی اکثراً تولید داخل هستند و مکانیزم ساده‌ای دارند در صورت نیاز به قطعات یدکی به‌راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. همچنین ازآنجایی‌که تقریباً همه ما تجربه استفاده از آن راداریم، در بیشتر مواقع می‌توانیم خودمان سرویس‌کارش شویم؛ بنابراین برای تعمیرات ساده نیازی به تعمیرکاران ماهر نیست.
  • مزایای کولر گازی

  • فیلترهای مخصوص تصفیه هوای محیط: کولرهای گازی توسط فیلترهای مخصوص خود، هوای سالم و تصفیه‌شده در خانه یا محل کار ایجاد می‌کنند.
  • قابلیت کنترل خنک‌کنندگی بخش‌های مختلف خانه: با کولرهای گازی می‌توان انتخاب کرد که کدام بخش از خانه خنک شود. هال یا یکی از اتاق‌های خواب یا حتی آشپزخانه. این قابلیت در مصرف کمتر انرژی نیز بسیار مؤثر است.
  • خنک‌کنندگی محیط در زمان کمتر: تقریباً با روشن شدن کولرگازی شما هوای خنک و مطبوع را احساس خواهید کرد. درحالی‌که این اتفاق در کولرهای آبی خیلی دیرتر می‌افتد.
  • مصرف نکردن آب به‌عنوان خنک‌کننده: به دو دلیل مصرف آب در وسایل سرمایشی بسیار حائز اهمیت است. ابتدا بحث بحران کم‌آبی و ضرورت صرفه‌جویی حداکثری در آن است. دومین دلیل به این نکته برمی‌گردد که غالباََ وسایل سرمایشی به‌خصوص کولرهای آبی در بالاترین محل ساختمان قرار دارند. در تابستان‌ها با توجه به بالا رفتن مصرف آب و کاهش فشار آب در طبقات بالادستی، فشار آب مناسب برای تأمین آب مصرفی‌شان ندارند و این امر باعث کارایی نامناسبشان خواهد شد.
  • بدون صدا بودن: در کولرهای گازی به دلیل جدا بودن موتور کولر از اسپیلت و همچنین نبود کانال‌کشی مانند آنچه که در کولر آبی وجود دارد، مانند مجرایی هم سرما و هم سروصدا را به داخل منتقل می‌کند. هنگام استفاده از کولر گازی صداهای دیگر مزاحم آسایشتان نخواهد شد.
آخرین بروزرسانی : 2021-03-15
امتیاز 4.7 از 10
مقالات مرتبط
دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *